Ολική Αρθροπλαστική Γόνατος

Η οστεοαρθρίτιδα είναι η πιο συνηθισμένη ασθένεια των αρθρώσεων παγκοσμίως, με το γόνατο να είναι η συχνότερα προσβεβλημένη άρθρωση. Με την πάροδο του χρόνου, οι επιφάνειες στην άρθρωση του γόνατος μπορούν να υποστούν φθορά, με αποτέλεσμα το γόνατο να γίνεται επώδυνο, οιδηματώδες και δύσκαμπτο. Ενίοτε, ο πόνος γίνεται τόσο έντονος που ξυπνάει τον ασθενή τη νύχτα και περιορίζει τις καθημερινές δραστηριότητες. Η οστεοαρθρίτιδα επηρεάζει κυρίως άτομα άνω των 45 ετών και μπορεί να οδηγήσει σε πόνο και απώλεια λειτουργίας. Η αρχική θεραπεία είναι συντηρητική και περιλαμβάνει τη λήψη αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, την απώλεια βάρους, τη φυσικοθεραπεία και τις ενδαρθρικές ενέσεις κορτιζόνης και υαλουρονικού οξέος.

Η ολική αρθροπλαστική γόνατος αποτελεί την οριστική θεραπεία για την προχωρημένη οστεοαρθρίτιδα γόνατος. Η επέμβαση αυτή συνιστάται συνήθως σε ηλικιωμένους ασθενείς που πάσχουν από οστεοαρθρίτιδα γόνατος και οι συντηρητικές μέθοδοι θεραπείας έχουν αποτύχει. Η πρώτη ολική αρθροπλαστική γόνατος πραγματοποιήθηκε το 1968. Από τότε, οι βελτιώσεις στα χειρουργικά υλικά και τις τεχνικές έχουν αυξήσει σημαντικά την αποτελεσματικότητά της. Κατά τη διάρκεια αυτής της επέμβασης, χρησιμοποιούνται πλαστικά και μεταλλικά ένθετα για την αντικατάσταση των οστών και του χόνδρου σε όλα τα τμήματα του γόνατος. Η συντριπτική πλειοψηφία των ολικών αρθροπλαστικών γόνατος λειτουργεί για περισσότερα από 15 χρόνια και πάνω από το 80% έχει διάρκεια ζωής μεγαλύτερη από 20 χρόνια. Σε ποσοστά άνω του 90%, οι ασθενείς μετά από ολική αρθροπλαστική γόνατος παρουσιάζουν σημαντική μείωση του πόνου στο γόνατο και σημαντική βελτίωση στην ικανότητα να εκτελούν κοινές δραστηριότητες καθημερινής ζωής.

Μια συνηθισμένη ολική αρθροπλαστική γόνατος διαρκεί περίπου δύο ώρες. Συνήθως γίνεται με ραχιαία αναισθησία. Πραγματοποιείται τομή περίπου 10 cm στην πρόσθια επιφάνεια του γόνατος. Μετά την επέμβαση, οι ασθενείς παραμένουν για 1 – 2 ημέρες στο νοσοκομείο. Με τη χρήση επεμβάσεων ελάχιστης επεμβατικότητας και σύγχρονων αναλγητικών μεθόδων, ο μετεγχειρητικός πόνος είναι ελάχιστος. Οι ασθενείς κινητοποιούνται με τη βοήθεια φυσικοθεραπευτή λίγες ώρες μετά τη χειρουργική επέμβαση. Η κοπή των ραμμάτων γίνεται 15 ημέρες μετά το χειρουργείο. Τις πρώτες ημέρες μετά το χειρουργείο, οι ασθενείς περπατούν με τη βοήθεια βακτηριών μασχάλης ή περιπατητήρα τύπου «Π». Θα πρέπει να λαμβάνεται αντιπηκτική αγωγή για ένα μήνα μετά το χειρουργείο. Ανάλογα με τον τύπο εργασίας, οι ασθενείς μπορούν να επιστρέψουν στη δουλειά τους εντός 6 εβδομάδων. Η οδήγηση είναι εφικτή στις 6 εβδομάδες μετά το χειρουργείο. Οι περισσότεροι ασθενείς επιστρέφουν σε αθλητικές δραστηριότητες, όπως το περπάτημα, το τρέξιμο, η κολύμβηση και η ποδηλασία, μέσα σε λίγους μήνες.

Όπως και σε οποιαδήποτε χειρουργική επέμβαση μπορεί να προκύψουν επιπλοκές: Στην περίπτωση της ολικής αρθροπλαστικής γόνατος οι επιπλοκές είναι φλεγμονή του χειρουργικού τραύματος, εν τω βάθει φλεβοθρόμβωση, δυσκαμψία, υπαισθησία στην περιοχή του γόνατος και χαλάρωση των μοσχευμάτων.